maanantai 26. elokuuta 2019

Oppimisympäristöjen uudistamisen taustalla: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sekä kulttuurikasvatussuunnitelma


Julkaistu alunperin 12/2018

Kangasalan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa selvitetään oppimisympäristön vaikutusta fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti lasten tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen kohtaamiseen. Ohessa kursivoidulla asiakirjasta muokattuna ne kohdat, joissa oppimisympäristö mainitaan. Suunnitelma ohjaa varhaiskasvattajia ottamaan asiakirjan sisällön huomioon pedagogisessa suunnittelussa.

Kangasalan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

Oppimisympäristöön kuulu lasten kasvua ja oppimista tukevat tilat, välineet, tarvikkeet ja toimintatavat. Oppimisympäristö on niin fyysinen kuin psyykkinen ja sosiaalinenkin ympäristö. Varhaiskasvattajien tulee tiedostaa oppimisympäristöjen vaikutus mm. lasten luovuuteen ja leikkien sisältöihin. Varhaiskasvatuksen tavoite on antaa lapselle mahdollisuus kehittää kykyjään ja tehdä valintoja ilman sukupuolesta johtuvia ennakko-odotuksia ja rajoituksia. Varhaiskasvattajan on kiinnitettävä oppimisympäristöjä luodessaan huomiota siihen, ettei hän erottelemalla leikkitiloja, leluja, kirjoja, värejä jne. vahvista lasten käsityksiä sukupuolille erilaisista mahdollisuuksista. Lapsille tulee tarjota mahdollisuus leikin ja leikkiseuran valintaan ilman sukupuoleen kohdistuvia oletuksia. Lelujen uudelleen järjestely (sukupuolistereotyyppiset lelut rinnakkain) voi rikastaa leikkiä ja leikkikokoonpanoja.

Kangasalla on varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen luotu oma kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripyräys ja tähän blogikirjoitukseen on otettu siitä lainauksia, jotka käsittelevät erilaisia oppimisympäristöjä.

Kangasalan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripyräys

Tavoitteet ja merkitykset varhaiskasvattajalle

Uudet oppimisympäristöt, vierailut koulun ja varhaiskasvatusyksikön ulkopuolella tai oman ryhmän tarkkaileminen voivat tarjota opettajalle/varhaiskasvattajalle uusia näkökulmia oman ryhmän toimintaan ja lasten/nuorten tarpeisiin ja kykyihin. Kasvattajalle on usein merkityksellistä ja virkistävää päästä kokemaan ja nauttimaan taiteesta ja kulttuurista yhdessä oppilaiden kanssa. Taide ja kulttuuri tekevät hyvää myös opettajalle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti