Julkaistu alunperin 12/2018
Kangasalan varhaiskasvatuksen
ja esiopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa selvitetään
oppimisympäristön vaikutusta fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti lasten
tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen kohtaamiseen. Ohessa kursivoidulla
asiakirjasta muokattuna ne kohdat, joissa oppimisympäristö mainitaan. Suunnitelma
ohjaa varhaiskasvattajia ottamaan asiakirjan sisällön huomioon pedagogisessa
suunnittelussa.
Kangasalan varhaiskasvatuksen ja
esiopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Oppimisympäristöön
kuulu lasten kasvua ja oppimista tukevat tilat, välineet, tarvikkeet ja
toimintatavat. Oppimisympäristö on niin fyysinen kuin psyykkinen ja
sosiaalinenkin ympäristö. Varhaiskasvattajien tulee tiedostaa
oppimisympäristöjen vaikutus mm. lasten luovuuteen ja leikkien sisältöihin.
Varhaiskasvatuksen tavoite on antaa lapselle mahdollisuus kehittää kykyjään ja
tehdä valintoja ilman sukupuolesta johtuvia ennakko-odotuksia ja rajoituksia.
Varhaiskasvattajan on kiinnitettävä oppimisympäristöjä luodessaan huomiota
siihen, ettei hän erottelemalla leikkitiloja, leluja, kirjoja, värejä jne.
vahvista lasten käsityksiä sukupuolille erilaisista mahdollisuuksista. Lapsille
tulee tarjota mahdollisuus leikin ja leikkiseuran valintaan ilman sukupuoleen
kohdistuvia oletuksia. Lelujen uudelleen järjestely (sukupuolistereotyyppiset
lelut rinnakkain) voi rikastaa leikkiä ja leikkikokoonpanoja.
Kangasalla on varhaiskasvatukseen ja
perusopetukseen luotu oma kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripyräys ja tähän
blogikirjoitukseen on otettu siitä lainauksia, jotka käsittelevät erilaisia
oppimisympäristöjä.
Kangasalan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelma
Kulttuuripyräys
Tavoitteet ja merkitykset varhaiskasvattajalle
Uudet oppimisympäristöt, vierailut koulun ja varhaiskasvatusyksikön
ulkopuolella tai oman ryhmän tarkkaileminen voivat tarjota
opettajalle/varhaiskasvattajalle uusia näkökulmia oman ryhmän toimintaan ja
lasten/nuorten tarpeisiin ja kykyihin. Kasvattajalle on usein merkityksellistä
ja virkistävää päästä kokemaan ja nauttimaan taiteesta ja kulttuurista
yhdessä oppilaiden kanssa. Taide ja kulttuuri tekevät hyvää myös
opettajalle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti