maanantai 26. elokuuta 2019

Koulutusta




Hankkeen edetessä olemme saaneet koulutusta Tampereen yliopiston yliopisto-opettajalta Hanna Hjeltiltä oppimaisema-ajatteluun liittyen. Koulutuksella pyrittiin konkretisoimaan oppimisympäristöjen kehittämistä lasten ja aikuisten perspektiivistä.

 

Oppimaiseman näkökulmasta lähdetään tarkastelemaan oppimisympäristön mahdollisuuksia. Oppimaisema sallii tarkastelun kahdesta näkökulmasta, aikuisen sekä lapsen. Aikuisen näkökulmassa korostuu ympäristön pedagoginen suunnittelu ja jatkuva dynaaminen reflektoiva ote oppimisympäristöjen muokkaamiseen. Aikuisten näkökulmasta myös lapsen toiminnan mahdollistaminen sekä tarjoumien sekä estojen havainnoiminen ja niiden lisääminen tai poistaminen korostuu.

 

Lapsen näkökulmasta oppimaisemaa tarkasteltaessa huomioidaan lapsen maailma ja lapsen mahdollisuudet toimia ympäristöissä. Mitkä asiat ovat sallivia, mitkä kieltäviä tai mitä voidaan poistaa tai lisätä, jotta mahdollistetaan esimerkiksi liikkuminen paremmin. Miten pienryhmätoiminnalla mahdollistetaan lasten vuorovaikutussuhteiden rakentuminen. Eristäydytäänkö karrikoidusti omiin tiloihin pienryhmien kanssa vai salliiko oppimisympäristöt esimerkiksi pienryhmien toimia samoissa tiloissa, jolloin lapset eri pienryhmissä oppivat ja havainnoivat myös toisiltaan. Mikä on lapsen osallisuus ja osallisuuden taso?


Seuraava koulutus hankevarhaiskasvatusyksiköiden opettajille on syksyllä.  





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti