Hankkeen edetessä olemme saaneet koulutusta Tampereen yliopiston yliopisto-opettajalta Hanna Hjeltiltä oppimaisema-ajatteluun liittyen. Koulutuksella pyrittiin konkretisoimaan oppimisympäristöjen kehittämistä lasten ja aikuisten perspektiivistä.
Oppimaiseman
näkökulmasta lähdetään tarkastelemaan oppimisympäristön mahdollisuuksia.
Oppimaisema sallii tarkastelun kahdesta näkökulmasta, aikuisen sekä lapsen.
Aikuisen näkökulmassa korostuu ympäristön pedagoginen suunnittelu ja jatkuva
dynaaminen reflektoiva ote oppimisympäristöjen muokkaamiseen. Aikuisten
näkökulmasta myös lapsen toiminnan mahdollistaminen sekä tarjoumien sekä
estojen havainnoiminen ja niiden lisääminen tai poistaminen korostuu.
Lapsen
näkökulmasta oppimaisemaa tarkasteltaessa huomioidaan lapsen maailma ja lapsen
mahdollisuudet toimia ympäristöissä. Mitkä asiat ovat sallivia, mitkä kieltäviä
tai mitä voidaan poistaa tai lisätä, jotta mahdollistetaan esimerkiksi
liikkuminen paremmin. Miten pienryhmätoiminnalla mahdollistetaan lasten vuorovaikutussuhteiden
rakentuminen. Eristäydytäänkö karrikoidusti omiin tiloihin pienryhmien kanssa
vai salliiko oppimisympäristöt esimerkiksi pienryhmien toimia samoissa
tiloissa, jolloin lapset eri pienryhmissä oppivat ja havainnoivat myös
toisiltaan. Mikä on lapsen osallisuus ja osallisuuden taso?
Seuraava koulutus hankevarhaiskasvatusyksiköiden opettajille on syksyllä.
Seuraava koulutus hankevarhaiskasvatusyksiköiden opettajille on syksyllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti