tiistai 27. elokuuta 2019

Varhaiskasvatusyksiköiden lähtötilanteet syksyllä 2018 ja kevään suunnitelmia 2019


Hankkeen edistymistä dokumentoitiin keväällä 2019 eri alustalle, joten lisäämme blogiin nyt päivityksiä varhaiskasvatusyksiköiden lähtötilanteistä syksyllä 2018 ja kevään suunnitelmista 2019. 





Julkaistu alunperin 02/2019

Varhaiskasvatusyksiköissä oppimisympäristöjen uudistamisen ajatustyö on lähtenyt käyntiin jo syksystä 2018. Hankkeessa yhteistyössä varhaiskasvatusyksiköiden kanssa toimivat Lekolar-Printel Oy sekä Tampereen yliopisto. Varhaiskasvatusyksiköissä vieraili Lekolar-Printel Oy:stä Hanna, joka dokumentoi ja keskusteli henkilökunnan kanssa oppimisympäristöistä ja fyysisistä tiloista, joihin muutosta toivottiin Lekolarin välineillä ja huonekaluilla.

Huutijärvi

Huutijärven varhaiskasvatusyksikössä toimii neljä lapsiryhmää vuoden 1970 rakennetussa päiväkodissa. Huutijärven varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalla oli selkeä ajatus muutaman tilan muokkaamisesta Lekolarin avustuksella. Tiitiäisten –ryhmän eteistila, naulakkojen vieressä, toimii leikkitilana, joka on suuressa käytössä myös läpikulkutilana. Tilaan toivottiin parempia käyttöratkaisuja, jotka mahdollistavat eteis- ja naulakkotilan hyödyntämisen leikkitilana. Mörrimöykkyjen ryhmätilaan, toimii myös ruokailutilana, toivottiin aikuisten pöytien tilalle seisomapöytää, johon saa lukkojen taakse sijoitettua aineistoa. Aikuisten ison pöydän poistaminen toisi lisätilaa leikille. Menninkäisten ryhmätilaan toivottiin rauhoittumisnurkkausta, jossa voisi lueskella ja olla rauhassa. Koko talon käytössä oleva leikkihuone oli viimeinen Lekolarin yhteistyöhön sovittu kohde. Leikkihuone on iso tila, jossa on pöytätilaa sekä erilaisia leikkivälineitä. Huoneeseen toivottiin parempaa tilaratkaisua.

Huutijärven varhaiskasvatusyksikössä pohditaan myös oppimisympäristöjen uudistamiseen innovatiivisia ratkaisuja ja jo olemassa olevan hyödyntämistä. Kevään 2019 aikana henkilöstö suunnittelee oppimisympäristöjä ja kouluttautuu Tampereen yliopiston yhteistyössä oppimaisema-ajatteluun.


Pikkola

Pikkolan varhaiskasvatusyksikkö on vuonna 1976 valmistunut päiväkoti, jossa toimii neljä lapsiryhmää. Pikkolan varhaiskasvatusyksikössä pohdittiin oppimisympäristöjä jokaisen ryhmätilan kohdalla. Talon yhteinen sali on tällä hetkellä toimiva kokonaisuus, johon ei ainakaan Lekolarin yhteistyötä tarvita. Ryhmissä jokaisella oli vähän erilaiset tarpeet, mutta yhteiseksi uudistamiskohteeksi nousi ryhmätiloissa olevat aikuisten pöydät. Aikuisten pöydät vievät paljon tilaa ja niiden käyttötarkoitusta tarkasteltiin uudelleen. Henkilökunta totesi, että pöydät saataisiin parempaan käyttöön, jos ne vaihdettaisiin Lekolarin yhteistyöllä korkeisiin ja pienempiin siirreltäviin tasoihin, joihin saa lukolliseen kaappiin tarvittavat materiaalit. Ryhmätiloissa pohdittiin myös fyysisen oppimisympäristön siisteyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Lapsiryhmiin tarvittaisiin lelujen säilytykseen paremmat ja monikäyttöisemmät kalusteet. Ryhmiin toivottiin myös yhteistä kokoontumismattoa ja mahdollisia istuintyynyjä, koska penkeistä on luovuttu ryhmätiloissa kokonaan. Pienryhmätoiminnan monipuolisempaa mahdollistamista hyödyttäisi sermit, joiden avulla tiloja voidaan jakaa joka ryhmässä. Esioppilaiden ryhmätilaan toivottiin uudistusta leikkiympäristöön, jossa mahdollistuisi leikkien jättäminen ja mahdollinen myöhemmin jatkaminen paremmin. Yhden ryhmän kotileikkihuoneeseen toivottiin inspiroivampaa ympäristöä leikki-ideoiden toteutukseen ja monipuolisemman leikin mahdollistamiseen. Yhteen ryhmään johtavaan käytävään toivottiin parempia tilaratkaisuja. Toiveina oli säilyttää käytävä leikkitilana.

Pikkolan varhaiskasvatusyksikössä pohditaan myös oppimisympäristöjen uudistamiseen innovatiivisia ratkaisuja ja jo olemassa olevan hyödyntämistä. Kevään 2019 aikana henkilöstö suunnittelee oppimisympäristöjä ja kouluttautuu Tampereen yliopiston yhteistyössä oppimaisema-ajatteluun.

Suorama

Suoraman varhaiskasvatusyksikön Kukkotalo on vuonna 1978 rakennettu kolmen lapsiryhmän päiväkoti. Varhaiskasvatusyksikön henkilöstö arvioi aluksi oppimisympäristöjä siitä näkökulmasta, mistä kaikki hyötyisivät eniten. Henkilöstö päätyi uudistamaan Lekolarin yhteistyöllä pirtin, ison tilan, jossa kokoonnutaan aamuisin. Tilaa hyödynnetään myös pienryhmien tilana, lauluhetkillä sekä koko talon kokoontumisissa. Tilassa on myös aikuisten työpöytä ja tietokone. Tilaa hallitsee vanha punatiilinen takka, joka ei ole ollut käytössä vähään aikaan.

Henkilökunta pohti yhdessä ajatuskartan avulla mitä tilaan tarvittaisiin. Toiveina nousi vanhojen puolapuiden tilalle parempi kiipeilymahdollisuus, ikkunan ääreen penkit ja rauhoittumisalue, josta voi vilkutella huoltajille aamuisin. Tilaan toivottiin monipuolisia liikkumisen mahdollisuuksia ja leikkitilaa. Pajupillin talon pitkälle käytävälle toivottiin ratkaisua, joka mahdollistaa liikunnalliset leikit paremmin.

Suoraman varhaiskasvatusyksikössä pohditaan myös oppimisympäristöjen uudistamiseen innovatiivisia ratkaisuja ja jo olemassa olevan hyödyntämistä. Kevään 2019 aikana henkilöstö suunnittelee oppimisympäristöjä ja kouluttautuu Tampereen yliopiston yhteistyössä oppimaisema-ajatteluun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti